SELECTED NEWS AND PRESS COVERAGE

2024 →  RECENSION SYDSVENSKAN ”Förföriskt twistade stämningar på Lilith Performance Studio. Två konstnärer beger sig ner i underjorden. Linnea Hansanders karaokebar i dödsriket präglas av både humor och bråddjup. Och Tova Mozard är briljant i sökandet efter sitt jag.” Carolina Söderholm Sydsvenskan 8 mars

2023 → DN – RECENSION BEDÅRANDE FÖRSKJUTNING publicerad 10.11.23

→ SYDSVENSKAN Förhandsreportage Sydsvenskan publicerad 8 Nov

P4 förhandsreportage om BEDÅRANDE FÖRSKJUTNING publicerad 8 nov→ SVERIGES RADIO

 

RECENSIONER & PRESS MIN TOTALA NJUTNING PÅ SCENKONSTBIENNALEN I STOCKHOLM

Kommentar/ Krönika om Scenkonstbiennalen 2023 och MIN TOTALA NJUTNING, Publicerad den 6 juni https://svenska.yle.fi/a/7-10035729

RECENSION i The Theatre Times, publicerad 9 juni
https://thetheatretimes.com/min-totala-njutning-a-dystopian-universe-of-flour-and-water/

RECENSION DURATIONAL SPACE#2 ADÈLE ESSLE ZEISS & SAREENA SATTAPON – KONSTEN.NET publicerad 8 maj, 2023
https://konsten.net/
RECENSION DURATIONAL SPACE#2 ADÈLE ESSLE ZEISS & SAREENA SATTAPON i Sydsvenskan publicerad 28 april, 2023
https://www.sydsvenskan.se/2023-04-28/en-svavande-kvinna-visar-vikten-av-performance

Förhandsreportage i Sydsvenskan publicerad 14 februari

https://www.sydsvenskan.se/2023-02-14/ett-lackande-kok-i-malmo-ska-lara-dig-om-ditt-kaotiska-inre 

 

Förhandsreportage i P4 publicerad 14 februari → SR

RECENSION DURATIONAL SPACE Éva Mag & Anna-Karin Rasmusson i DN publicerad 17 februari → DN

RECENSION Éva Mag & Anna-Karin Rasmusson i YSTADS ALLEHANDA publicerad 17 febYSTADSALLEHANDA

RECENSION Éva Mag & Anna-Karin Rasmusson i Kunstkritikk publicerad 27 februari → KUNSTKRITIKK

RECENSION Éva Mag & Anna-Karin Rasmusson i OMKONST publicerad 23 februari →OMKONST

Lilith prisas av Nöjesguiden för årets scen pubicerad  23 januari i Sydsvenskan → SYDSVENSKAN



2022 –

”Min totala njutning” är ett outgrundligt verk, på samma gång poetiskt, skrämmande och vackert. Ungefär som livet självt. SVT Kulturnyheterna av Anna Hedelius → www.svt.se/kultur/recension

”Min totala njutning” är ett sinnligt allkonstverk av det slag som bara går att se på Lilith, där det möjligas gränser sätts ur spel gång på gång. “Upplevelsen är helt bisarr, som en apokalyptisk drömscen.  // Utan att hemfalla åt banala budskap säger verket något väsentligt om det vackra och svåra i att vara människa. Det är ödesmättat och egendomligt trösterikt.”
Carolina Söderholm → KONSTEN.NET

”Lilith Performance Studio är en av de viktiga som gör Malmö till landets i särklass mest levande scenstad just nu.” ”När jag vandrar ut i industriområdet igen vet jag inte vad jag sett, mer än att jag varit med om något speciellt; också upplevelsen över att det ordlösa kan vara så …. politisk, filosofisk, existentiell.”
Henric Teselius Kristianstadbladet. →KRISTIANSTADSBLADET

”Lilith Performance Studio har återigen lyckats skapa en värld som man inte visste var möjlig.” Tor Billgren – Sydsvenskan →SYDSVENSKAN

MER PRESS OM MTN
https://www.sydsvenskan.se
P4 Radio
Kulturnytt i P1

OM PERFORMANCEVERKET GAME CHANGER

I ett mässande ljudlandskap tar jag del av en upplevelse som starkare och mer invasivt än jag varit med om på länge går hudnära med frågor om individens makt kontra kollektivets, makt och skydd, motstånd och underkastelse. I ett ovisst gränsland av koreograferade riter, interaktion, improvisation och tvång, stannar jag kvar utifrån ett begär efter att förstå underströmmarna; avidentifiera människorna och situationerna omkring mig. Sedan lämnar jag rummet snabbt, jag inser att jag behöver låta alla frågor kvarstå.” Sara Meidel 

Recension i Västerbottens kurien- https://www.vk.se/2022-09-18/mer-svarartad-performance-till-folket

Recension→ https://www.mezei.nu/

Radio → https://sverigesradio.se/

RECENSION TORI WRÅNES  – GARDEN OF LEFTHAND → KONSTEN.NET 

2021 →REPORTAGE FIVE CONERS SR  17.11.21. Five Corners ( fem performance av fem konstnärer)

i Sydsvenskan – https://www.sydsvenskan.se/tar-plats-i-liliths-fem-horn 

2020

Press och Recensioner av The Documentary av Henrik Lund Jørgensen. Visas på Lilith 3 sept -19 sept, 2020

Recension i KUNSTEN.NU https://kunsten.nu/journal/produktionen-af-en-stereotyp/

Recension i Omkonst: https://www.omkonst.se/20-jorgensen-henrik-lund.

Recension i Kristianstadbladet: https://www.kristianstadsbladet.se/kultur/fullskalig-lek-med-sanningen

Recension i Sydsvenskan: https://www.sydsvenskan.se/2020-09-04/the-documentary-pa-lilith-performance-studio-testar

Läs i Sydsvenskan om The Documentary, publicerad 1 sept 2020: sydsvenskan.se/2020-09-01/minnesvard-minnesforlust-blir-performanceverk

Läs artikel om The Documentary I Skånska Dagbladet: https://www.skd.se/2020/09/02/lillith-oppnar-med-levande-dokumentar/

2019

 

Läs de fina recensionerna i DN av Dan Jönsson, Sydsvenskan av Sara Berg och Kunstkritikk av Christine Antaya

DN: https://www.dn.se/kultur-noje/konstrecensioner/har-satts-den-sorglosa-existentialismen-i-arbete

”Pläsnt Dschörnie” är ännu en i raden av storskaliga performanceföreställningar som Lilith på senare år har gjort till sin unika konstnärliga nisch. De kan vara interaktiva, med flytande gränser mellan skådespelare och publik, eller som här mer slutna i sina fantasivärldar – men gemensamt för dem är de genomarbetade fiktionerna och de utdragna tidsramarna där miljögestaltningen blir en bas för experiment och improvisationer.

”Ethan Hayes-Chutes balanserar miljöns skeva vardaglighet mot arbetsprocessernas gåtfulla tomhet på ett sätt som får frågorna att svälla ut i det absurda. Vad är det här för människor? Är de kanske arbetslösa och i åtgärd? Är de alla döda och i skärselden? Eller är de bara barn som aldrig slutat leka att de är på jobbet? Förresten, vad är skillnaden?”  Dan Jönsson-  DN 27/11

SYDSVENSKAN: https://www.sydsvenskan.se/2019-11-27/flyttfirman-plasnt-dschornie-ar-en-vilsam-motvikt

”Jag kommer att tänka på Douglas Couplands lågmält skruvade romaner, där det orimliga framställs som självklart på samma skickliga vis, eller kanske tv-serien ”Twin Peaks”.

”Den specialinredda industrilokalen må se ut som ett plottrigt och luggslitet kontorslandskap från 1970-talet, men kan lika gärna betraktas som en allegori över livet. Vi är alla små myror som gör så gott vi kan, utan att riktigt veta varför – ändå bara fortsätter vi tills det tar slut. Och det är faktiskt ganska trivsamt under tiden.”
Sara Berg – Sydsvenskan 27/11

Kunstkritikk: https://kunstkritikk.se/den-fantastiska-firman/

Den fantastiska firman

Ethan Hayes-Chutes föreställning på Lilith i Malmö är som att gå rakt in i en socialutopisk arbetslivsskildring av Wes Andersson, fast fulare.”

2017 – Lilith firar 10 år / Lilith Celebrates 10 years

– Det finns ett behov av att jobba med performance i större skala. 10-årsjubilerande Lilith Performance Studio bjuder i höst in till en serie middagar, som också är en retrospektiv över platsens historia. 

 

2022

2021 →REPORTAGE FIVE CONERS SR publicerad 17.11.21. Five Corners ( fem performance av fem konstnärer)

i Sydsvenskan – https://www.sydsvenskan.se/tar-plats-i-liliths-fem-horn 

2020

Press och Recensioner av The Documentary av Henrik Lund Jørgensen. Visas på Lilith 3 sept -19 sept, 2020

Recension i KUNSTEN.NU https://kunsten.nu/journal/produktionen-af-en-stereotyp/

Recension i Omkonst: https://www.omkonst.se/20-jorgensen-henrik-lund.

Recension i Kristianstadbladet: https://www.kristianstadsbladet.se/kultur/fullskalig-lek-med-sanningen

Recension i Sydsvenskan: https://www.sydsvenskan.se/2020-09-04/the-documentary-pa-lilith-performance-studio-testar

Läs i Sydsvenskan om The Documentary, publicerad 1 sept 2020: sydsvenskan.se/2020-09-01/minnesvard-minnesforlust-blir-performanceverk

Läs artikel om The Documentary I Skånska Dagbladet: https://www.skd.se/2020/09/02/lillith-oppnar-med-levande-dokumentar/

2019

 

Läs de fina recensionerna i DN av Dan Jönsson, Sydsvenskan av Sara Berg och Kunstkritikk av Christine Antaya

DN: https://www.dn.se/kultur-noje/konstrecensioner/har-satts-den-sorglosa-existentialismen-i-arbete

”Pläsnt Dschörnie” är ännu en i raden av storskaliga performanceföreställningar som Lilith på senare år har gjort till sin unika konstnärliga nisch. De kan vara interaktiva, med flytande gränser mellan skådespelare och publik, eller som här mer slutna i sina fantasivärldar – men gemensamt för dem är de genomarbetade fiktionerna och de utdragna tidsramarna där miljögestaltningen blir en bas för experiment och improvisationer.

”Ethan Hayes-Chutes balanserar miljöns skeva vardaglighet mot arbetsprocessernas gåtfulla tomhet på ett sätt som får frågorna att svälla ut i det absurda. Vad är det här för människor? Är de kanske arbetslösa och i åtgärd? Är de alla döda och i skärselden? Eller är de bara barn som aldrig slutat leka att de är på jobbet? Förresten, vad är skillnaden?”  Dan Jönsson-  DN 27/11

SYDSVENSKAN: https://www.sydsvenskan.se/2019-11-27/flyttfirman-plasnt-dschornie-ar-en-vilsam-motvikt

”Jag kommer att tänka på Douglas Couplands lågmält skruvade romaner, där det orimliga framställs som självklart på samma skickliga vis, eller kanske tv-serien ”Twin Peaks”.

”Den specialinredda industrilokalen må se ut som ett plottrigt och luggslitet kontorslandskap från 1970-talet, men kan lika gärna betraktas som en allegori över livet. Vi är alla små myror som gör så gott vi kan, utan att riktigt veta varför – ändå bara fortsätter vi tills det tar slut. Och det är faktiskt ganska trivsamt under tiden.”
Sara Berg – Sydsvenskan 27/11

Kunstkritikk: https://kunstkritikk.se/den-fantastiska-firman/

Den fantastiska firman

Ethan Hayes-Chutes föreställning på Lilith i Malmö är som att gå rakt in i en socialutopisk arbetslivsskildring av Wes Andersson, fast fulare.”

2017 – Lilith firar 10 år / Lilith Celebrates 10 years

– Det finns ett behov av att jobba med performance i större skala. 10-årsjubilerande Lilith Performance Studio bjuder i höst in till en serie middagar, som också är en retrospektiv över platsens historia. 

 

NEWSLETTER
@