Min totala njutning ( My Total Pleasure) – the Artist Duo LILITH in collaboration with the poet Daniel Mårs
MIN TOTALA NJUTNING HAR VALTS UT TILL SCENKONSTBIENNALEN 2023
PERFORMANCE VISADES PÅ ORIONTEATERN 1-4 JUNI, 2023
Scenkonstbiennalen firar 30 år och är tillbaka där den gick av stapeln första gången, på Dramaten den 30 maj – 4 juni 2023.
http://SCENKONSTBIENNALEN 2023
”Lokalen är klädd från golv till tak med fem ton mjöl, en jättestor deg blir rekvisitan som binder samman de 25 aktörerna.
Degen luktar, kramas, knådas, överlämnas och följer publiken med hem, fastklibbad under skorna.
Sinnligheten i Min totala njutning är påfallande och befriande,
men föreställningen ger också känslan av mardrömmens osäkerhet i det neonblå dunkla ljuset,
med körens mässande och ett operasolo för sopran. Det är vackert, läskigt, totalt njutbart och oförglömligt.
Urvalskommitténs motivering
Samtal med Konstnärsduon LILITH ( Elin Lundgren & petter Petterson) & poeten Daniel Mårs om deras performance – Min totala njutning
TRAILERS:
MIN TOTALA NJUTNING PRESSRÖSTER OM MIN TOTALA NJUTNING: ”Min totala njutning” är ett outgrundligt verk, på samma gång poetiskt, skrämmande och vackert. Ungefär som livet självt. ”Min totala njutning” är ett sinnligt allkonstverk av det slag som bara går att se på Lilith, där det möjligas gränser sätts ur spel gång på gång. “Upplevelsen är helt bisarr, som en apokalyptisk drömscen. De överlevande samlas bland ruinerna, i frustration och längtan. Likväl ska den livgivande degen fortsätta knådas, sammanhang byggas, kroppar famnas och mening skapas. Utan att hemfalla åt banala budskap säger verket något väsentligt om det vackra och svåra i att vara människa. Det är ödesmättat och egendomligt trösterikt.” Carolina Söderholm – Konsten.net → https://konsten.net/recension ”Lilith Performance Studio är en av de viktiga små egenartade grupper som gör Malmö till landets i särklass mest levande scenstad just nu.” ”När jag vandrar ut i industriområdet igen vet jag inte vad jag sett, mer än att jag varit med om något speciellt; också upplevelsen över att det ordlösa kan vara så …. politisk, filosofisk, existentiell.” Henric Teselius – Kristianstadbladet. →www.kristianstadsbladet.se/kultur ”Lilith Performance Studio har återigen lyckats skapa en värld som man inte visste var möjlig.” – Tor Billgren – Sydsvenskan →https://www.sydsvenskan.se/recension ” En konstnärlig fullträff” → https://www.mezei.nu Min totala njutning är ett tillstånd i glappet mellan ett före och ett efter, krisen eller extasen. Individens begär efter förödelse och pånyttfödelse undersöks i relation till kollektivets behov av rituell intimitet och omsorg. Likt ett svedjebruk har allt det gamla bränts för att komma åt något nytt. Vi rör oss varsamt i skrevorna mellan erotiska drömmar och sönderfallande verklighet. Det undermedvetna har tagit formen av en ny natur, ett kargt bergslandskap som kladdar fast under fotsulorna. En grupp människor hanterar ofrivilligt den levande organismens olika stadier av transformation. Med ett outsinligt begär mässar kören om förlösningen i den totala njutningen. Händelser och temporaliteter utspelar sig sida vid sida, omlott och utan tid. grovt vällande lögner och du håller inte ens min hand Min totala njutning är en massiv totalperformance med utgångspunkt i nyskriven lyrik. Poesin har fått diktera den fysiska platsens gestaltning, liksom komposition av ljudlandskap, körstycken, operasolon och de medverkandes koreografier. Metoden är en del av Lilith Performance Studios treåriga undersökning där aktörer som inte tidigare arbetat med performance bjuds in för att i nära samarbete med studions konstnärliga ledare, om möjligt, finna oprövade vägar till hur ett liveverk kan arbetas fram. gör om min totala njutning Med utgångspunkt i Mårs lyrik har kompositören och ljudkonstnären Philip Gleisner fritt komponerat körstycken och elektroakustisk musik. I samarbete med Aska förlag ges diktsamlingen Min totala njutning av Daniel Mårs ut som publikation och finns tillgänglig i en första signerad utgåva för besökande publik. LILITH är konstnärsduon Elin Lundgren (1973) och Petter Pettersson (1972). I performance som berör gemenskap, grupptillhörighet och utanförskap, bygger LILITH sina verk som levande bilder med en absurd humor och ett avklätt dokumentärt berättande. Deras grundton är allmänmänskliga frågor som kärlek, saknad och sorg, drivna av viljan att flytta in i betraktarens medvetande som ett brus och en förhoppning om att förstå vad det handlar om att vara en människa. Daniel Mårs är född 1986 och bosatt i Malmö. Han har tidigare gett ut diktsamlingarna Simonillusioner (2017) och Voilà! (2020). Tillsammans med Charlotte Qvandt har han även skrivit Flockmatrisen (2019) och En berörd park (2022). Philip Gleisner är kompositör och ljudkonstnär, född 1991 och bosatt i Malmö. Efter att ha haft klassisk komposition som inriktning en längre period har idag det elektroakustiska mediet tagit över Gleisners fokus och han komponerar idag för musiker och högtalare i egna och utomstående projekt. Idé och koncept: LILITH Medverkande aktörer: Daniel Mårs, Elin Lundgren, Erik Wall, Susanne Larsdotter, Elisabet Stengård, Birgitta Hult, Lo Pettersson-Lundgren, Inna Pettersson-Lundgren, Vilma Linton, Selma Kjesen, Joakim Carlsson, Axel Berger, Mikael Dahlqvist Fuchs, Olivia Klang, Thomas Hiljeborn Faïka Ammar, Helena Ricci, Finon Alkabawi, Hanna Knutsson, Irene Stenberg, Vilija Židovainytė, Louise Zurawski, Kaisa Malmborg MER PRESS OM MTN → https://www.sydsvenskan.se
Konstnärsduon LILITH (Elin Lundgren & Petter Pettersson) i samarbete med poeten Daniel Mårs
Performancen visades på LPS 3 – 19 November, 2022
Recension i SVT Kulturnyheterna av Anna Hedelius → www.svt.se/kultur/recension
den här sörjan
hysteriskt verklig
du håller inte ens min hand
gör om det här
snabbt och smutsigt
plommon
pälsar
röda stenar
Text: Daniel Mårs
Kompositör: Philip Gleisner
Opera solist: Kristine Nowlain
Kör: Sopran: Maja Lundmark Alt: Hanna-Maria Strand Tenor: Joar Sörensson Bas: Daniel Åberg
Pole dancer: Selma Kjesen
Produktion: Lilith Performance Studio
MIN TOTALA NJUTNING (MY TOTAL PLEASURE)
THE ARTIST DUO LILITH (ELIN LUNDGREN & PETTER PETTERSSON) IN COLLABORATION WITH THE POET DANIEL MÅRS
The performance was shown at LPS November 3-19 NOV, 2022
MIN TOTALA NJUTNING (My Total Pleasure) HAS BEEN SELECTED TO THE PERFORMING ARTS BIENNALE 2023 (SCENKONSTBIENNALEN 2023)
The Performing Arts Biennale celebrates 30 years and is back where it first started, at Dramaten from 30 May – 4 June 2023.
https://scensverige.se/min-totala-njutning/
– The selection committee’s motivation –
The room is covered from floor to ceiling with five tons of flour, a huge dough becomes the prop that binds the 25 actors together. The dough smells, is hugged, kneaded, handed over and follows the audience home, stuck under their shoes. The sensuality of My Total Pleasure is striking and liberating, but the performance also gives the sense of nightmare uncertainty in the neon blue dim light, with the singing of the choir and an operatic solo for the soprano. It’s beautiful, scary, totally enjoyable and unforgettable.
Min totala njutning (My Total Pleasure) is a state of being in the gap between a before and an after, the crisis or the ecstasy. The individual’s desire for devastation and rebirth is examined in relation to the collective’s need for ritual intimacy and care. As a slash-and-burn agriculture, all that is old has been burned in order to access something new.
We carefully move in the crevices between erotic dreams and a crumbling reality. The subconscious has taken the form of a new nature, a barren mountain landscape that sticks to the soles of the feet. A group of people involuntarily manage the transformation stages of a living organism. With an inexhaustible desire, the choir sings of redemption in total pleasure. Events and temporalities unfold side by side, intertwined and without time.
coarsely surging lies
this whole mess
hysterically real
and you don’t even hold my hand
you don’t even hold my hand
Min totala njutning is a massive, total work of performance art based on newly written poetry. In the performance, the poetry has dictated the concept, the design of the physical site, as well as the composition of soundscapes, choral pieces, opera solos and the choreography of the participants.The method is part of Lilith Performance Studio’s three-year investigation whereby practitioners who have never worked with performance before are invited to work closely with the studio’s artistic directors, and to, if possible, find new, unexplored ways of developing a live performance work.
do it over
do this over
quick and dirty
my total pleasure
plums
furs
red stones
In November 2020, on the initiative of Lilith Performance Studio’s artistic director / artist duo LILITH, poet Daniel Mårs was commissioned to write a poetic universe that would serve as the basis for a large-scale performance. In close collaboration with LILITH, the poetic elements have been developed in the form of text lines, movements and installation. This has resulted in the total performance work and poetry collection, both entitled Min totala njutning.
Based on Mårs’ poetry, composer and sound artist Philip Gleisner has freely composed choral pieces and electroacoustic music.
In collaboration with Aska publishing, the poetry collection Min totala njutning by Daniel Mårs has been published and will be available in a first signed edition for visiting audiences.
LILITH is the artist duo Elin Lundgren (1973) and Petter Pettersson (1972). Through performances that touch on community, group belonging and exclusion, LILITH constructs their works as living images infused with a sense of absurd raw humor and a stripped-down documentary narrative. Their key concerns revolve around universal human issues such as love, loss and sadness, they are propelled by a desire to move into the audience’s consciousness like a disorder, all the while hoping to understand what it means to be a human being.
Daniel Mårs was born in 1986 and lives in Malmö. He has previously published the poetry collections Simonillusioner [Simonillusions] (2017) and Voilà! (2020). Together with Charlotte Qvandt, he has also written Flockmatrisen [The Flock Matrix] (2019) and En berörd park [A park concerned] (2022).
Philip Gleisner is a composer and sound artist, born in 1991 and based in Malmö. After having focused on classical composition for a long period, Gleisner’s focus has now shifted to the electroacoustic medium, and he currently composes for musicians and loudspeakers in both his own projects and in external collaborations.
Idea and Concept: The artist duo LILITH
Text: Daniel Mårs
Composer: Philip Gleisner
Opera Soloist: Kristine Nowlain
Choir: Soprano: Maja Lundmark Alto: Hanna-Maria Strand Tenor: Joar Sörensson Bass: Daniel Åberg
Pole dancer: Selma Kjesen
Produktion: Lilith Performance Studio
Production: Lilith Performance Studio
Participants: Daniel Mårs, Elin Lundgren, Erik Wall, Susanne Larsdotter, Elisabet Stengård, Birgitta Hult, Lo Pettersson-Lundgren, Inna Pettersson-Lundgren, Vilma Linton, Selma Kjesen, Joakim Carlsson, Axel Berger, Mikael Dahlqvist Fuchs, Olivia Klang, Thomas Hiljeborn Faïka Ammar, Helena Ricci, Finon Alkabawi, Hanna Knutsson, Irene Stenberg, Vilija Židovainytė, Louise Zurawski, Kaisa Malmborg