DURATIONAL SPACE – ÉVA MAG – ”VERKSAMHETSANALYSEN”
RECENSIONER
”Durational space” speglar sammanbrott och återfödelse i suggestiva bildsekvenser. Bilder ur ett cykliskt förlopp etsar sig in på näthinnan, livet som föränderlig föreställning, skriver DN:s kritiker Sofia Nyblom.
→RECENSION DN
”För visst vill jag också tro att vi människor kommer sluta ställa till det för oss, om vi bara får syn på oss själva. Med mer utifrånblickar, fler vittnen och analyser, så skulle vi förstå bättre och agera bättre.” Skriver Hedvig Weibull i KUNSTKRITIKK
→RECENSION KUNSTKRITIKK
”I båda fall finns något djupt berörande i den aktivitet som pågår. Oavsett om det är meningsfullt eller inte fortsätter människan sin strävan.””Det både oroar och väcker ömhet”, skriver Carolina Söderholm Sydsvenskan.
→RECENSION SYDSVENSKAN
”Jag tycker mig dock lika mycket kunna läsa in hela vår civilisations förfall och utannonserade undergång. Det är ett starkt verk..” Torun Börtz
→RECENSION YSTADSALLEHANDA
”långsamt drivande rörelse kring temat sönderfall och vanmakt.” Kristina Maria Mezein
→RECENSION OMKONST
DURATIONAL SPACE Den 16:e februari invegs Lilith Performance Studios nya utställningsformat, DURATIONAL SPACE, med två nyproducerade storskaliga performance; “Verksamhetsanalysen” av Éva Mag och Forsens början av Anna-Karin Rasmusson. Att få visa nya verk av Éva Mag och Anna-Karin Rasmusson samtidigt var något av en drömöppning av DURATIONAL SPACE. Med DURATIONAL SPACE undersöker vi ett nytt format för studion parallellt med studions kärnverksamhet med storskaliga nyproducerade soloperformance. Tanken är en öppen och generös visning av performancekonst, där besökare kan vandra fritt och uppleva två eller flera separata performanceverk under samma kväll.DURATIONAL SPACE öppnar upp studion och ger oss möjlighet att visa fler konstnärer under en längre tid i en form som ligger närmare utställning än föreställning. Éva Mag – ”Verksamhetsanalysen” Éva Mags (f. 1979 i Transsylvanien, Rumänien. Bor och verkar i Stockholm) konstnärskap innehåller flera discipliner, såsom skulptur, fotografi, textilcollage, performance och film. Hon arbetar med berättelser om kroppen, både den levande kroppen och kroppen som skulptur, framför allt i sina verk med textilier och lera som byggs upp i samspel med rörelse. PRODUKTIONS FAKTA Ide & koncept Éva Mag
2023
Éva Mag
”Verksamhetsanalysen”
Performance: 16februari – 4 mars, 2023
Längd: 3 timmar, pågående
Mag och Rasmusson bygger bilder genom processer och tillstånd, där narrativet inte levereras färdigt utan tillåts ta tid och gro fritt i betraktaren. Éva Mag och Anna-Karin Rasmusson nya verk var helt fristående från varandra och pågick samtidigt, men det fanns tydliga beröringspunkter. Det som sammanlänkar dem är ett intresse för kroppen som social funktionell och självständig varelse; dess tillkortakommanden, begränsningar och möjligheter. Framför allt hur de närmar sig det inneboende motståndet i upprätthållandet av denna inre och yttre ordning.
Om man väljer att se Rasmussons undersökning i rörelse inifrån kroppen och ut genom huden med läckande kroppsvätskor och såriga organ, kan man kanske se Mags undersökning som en rörelse utifrån, med kollapsade kollektiva strukturer på väg upp och in genom huden.
Éva Mags praktik eller verksamhet har på senare år kommit att ta utgångspunkt i återvunna strukturer, såväl fysiska som metafysiska. Till “Verksamhetsanalysen” som processades fram och pågick på Lilith Performance Studio utgjorde materialet av diverse färdiga och halvfärdiga skulpturala arbeten och objekt som samlat sig i Evas ateljé under en längre tid. Med en flytt från den välfyllda ateljén i Stockholm in i denna verksprocess återvanns inte bara de fysiska objekten utan även tankeprocesserna runt dem och skapade gynnsamma krockar in i en ny outforskad rörelse. Till sin hjälp hade hon fyra aktörer som i en dynamisk koreografi drev processen framåt och skapade suggestiva bildsekvenser.
2019 deltog Mag i Performa 19, New York City, med föreställningen ”Dead Matter Moves” på Judson Memorial Church. 2020 gjorde Mag sin största separatutställning hittills, ’Det finns en plan för det här’, på Bonniers Konsthall.
Läs mer →www.evamag.se
Musik/Ljud: Peter Holm
Medverkande: Éva Mag, Erik Wall, Axel Berger, Oliva Klang & Selma Kjellsson
Curatorer: LILITH – Elin Lundgren & Petter Pettersson
Produktion: Lilith Performance Studio
DURATIONAL SPACE
Éva Mag
Verksamhetsanalysen (Operation Analysis)
Performance 16 Feb – 4 March
Duration:3 H, ongoing. The audience is let in on different time slots.
”We just can’t stop messing up. The human struggle persists in two large-scale performances at Lilith Performance Studio in Malmö.” Hedvig Weibull KUNSTKRITIKK → REVIEW KUNSTKRITIKK
””Durational space” reflects collapse and rebirth in evocative image sequences. Images from a cyclical course are etched onto the retina, life as a changing representation, writes DN’s critic Sofia Nyblom. →REVIEW IN DN
”In both cases there is something deeply touching in the activity that is going on. Regardless of whether it makes sense or not, we humans continues our quest.””It both worries and evokes tenderness”, skriver Carolina Söderholm Sydsvenskan.
→REVIEW SYDSVENSKAN
”However, I think I can just as easily read into the decay and announced doom of our entire civilization. It is a strong work.” Torun Börtz
→REVIEW YSTADSALLEHANDA
”långsamt drivande rörelse kring temat sönderfall och vanmakt.” Kristina Maria Mezein
→REVIEW OMKONST
On February 16, Lilith Performance Studio’s new exhibition format DURATIONAL SPACE was inaugurated with two newly produced large-scale performances; Verksamhetsanalysen (Operation Analysis) by Éva Mag and Forsens början (The Rapid’s Beginning) by Anna-Karin Rasmusson.
To have the opportunity to show new works by Éva Mag and Anna-Karin Rasmusson, simultaneously was a dream opening of DURATIONAL SPACE.
Mag and Rasmusson build images through processes and conditions, where the narrative is not delivered complete, but is allowed to take time and grow freely in the viewer. Éva Mag and Anna-Karin Rasmusson’s new works were completely independent of each other and took place at the same time, but there were clear common points. What links them together is an interest in the body as a socially functional and independent being; its shortcomings, limitations and possibilities. Above all, how they approach the inherent resistance in the maintenance of this inner and outer order.
If one chooses to see Rasmusson’s examination of motion from within the body and out through the skin with leaking body fluids and wounded organs, one can perhaps see Mag’s investigation as a movement from the outside, with collapsed collective structures moving up and in through the skin.
With DURATIONAL SPACE, LPS explore a new format for the studio. The idea is an open and generous display of performance art, where visitors can wander freely and experience two or more separate performance works in the same evening.
DURATIONAL SPACE opens up the studio and gives the opportunity to show more artists for a longer period of time in a form that is closer to an exhibition than a performance.
Éva Mag – ”Verksamhetsanalysen” (Operation Analysis)
In recent years, Éva Mag’s practice or activity has come to take as a starting point recycled structures, both physical and metaphysical. For the ”Verksamhetsanalysen” which was being processed and was ongoing at Lilith Performance Studio, the material consists of various finished and half-finished sculptural works and objects that had accumulated in Eva’s studio over a long period of time. With a move from the well-stocked studio in Stockholm into this art-work-process, not only the physical objects but also the thought processes around them were recycled and create favorable collisions into a new unexplored movement. To help her, she had four actors who drove the process forward in a dynamic choreography.
Éva Mag’s (b. 1979 in Transylvania, Romania. Lives and works in Stockholm) artistry includes several disciplines, such as sculpture, photography, textile collage, performance and film. She works with stories about the body, both the living body and the body as sculpture, above all in her works with textiles and clay that are built up in interaction with movement. In 2019, Mag participated in Performa 19, New York City, with the performance ”Dead Matter Moves” at Judson Memorial Church. In 2020, Mag held its largest solo exhibition to date, ’There is a plan for this’, at Bonniers Konsthall.
READ MORE → www.evamag.se
PRODUCTION
Éva Mag – ”Verksamhetsanalysen” (Operation Analysis)
Idea & koncept: Éva Mag
Music/Sound: Peter Holm
Performer: Éva Mag, Erik Wall, Axel Berger, Oliva Klang & Selma Kjellsson
Curatorer: LILITH – Elin Lundgren & Petter Pettersson
Production: Lilith Performance Studio