DURATIONAL SPACE – ANNA-KARIN RASMUSSON – FORSEN BÖRJAN ( THE RAPID’S BEGINNING)
RECENSIONER
”Durational space” speglar sammanbrott och återfödelse i suggestiva bildsekvenser. Bilder ur ett cykliskt förlopp etsar sig in på näthinnan, livet som föränderlig föreställning, skriver DN:s kritiker Sofia Nyblom.
→RECENSION DN
”För visst vill jag också tro att vi människor kommer sluta ställa till det för oss, om vi bara får syn på oss själva. Med mer utifrånblickar, fler vittnen och analyser, så skulle vi förstå bättre och agera bättre.” Skriver Hedvig Weibull i KUNSTKRITIKK
→RECENSION KUNSTKRITIKK
”I båda fall finns något djupt berörande i den aktivitet som pågår. Oavsett om det är meningsfullt eller inte fortsätter människan sin strävan.””Det både oroar och väcker ömhet”, skriver Carolina Söderholm Sydsvenskan.
→RECENSION SYDSVENSKAN
”Jag tycker mig dock lika mycket kunna läsa in hela vår civilisations förfall och utannonserade undergång. Det är ett starkt verk..” Torun Börtz
→RECENSION YSTADSALLEHANDA
”långsamt drivande rörelse kring temat sönderfall och vanmakt.” Kristina Maria Mezein
→RECENSION OMKONST
DURATIONAL SPACE Längd 3 timmar, pågående. Den 16:e februari invegs Lilith Performance Studios nya utställnings format, DURATIONAL SPACE, med två nyproducerade storskaliga performance;Forsens början av Anna-Karin Rasmusson. och “Verksamhetsanalysen” av Éva Mag. Att få visa nya verk av Anna-Karin Rasmusson och Éva Mag samtidigt var en drömöppning av DURATIONAL SPACE. Rasmusson och Mag bygger bilder genom processer och tillstånd, där narrativet inte levereras färdigt utan tillåts ta tid och gro fritt i betraktaren. Med DURATIONAL SPACE undersöker vi ett nytt format för studion. Tanken är en öppen och generös visning av performancekonst, där besökare kan vandra fritt och uppleva två eller flera separata performanceverk under samma kväll. Anna-Karin Rasmusson – Forsens början Anna-Karin Rasmusson (f.1983 i Stockholm där hon bor och verkar) arbetar med video, performance och installationer i en lager på lager teknik. Där hennes maskerade karaktär ofta återfinns fast i vardagliga handlingar som gång på gång upprepas i en igenkännbar förvrängd miljö som hämtad ur en målning eller ett collage. Rasmussons arbeten har de senaste åren visats på bl.a. Bildmuseet i Umeå 2022, Dramaten – The unknown 2022, Malmö konstmuseum – HEM 2022, Moderna Museet – Modernautställningen 2018, PRODUKTIONS FAKTA Anna-Karin Rasmusson – Forsens början Ide & Koncept: Anna-Karin Rasmusson
2023
Anna-Karin Rasmusson
Performance: februari 16 – mars 4, 2023
Dears nya verk var helt fristående från varandra och pågick samtidigt, men det fanns tydliga beröringspunkter. Det som sammanlänkar dem är ett intresse för kroppen som social funktionell och självständig varelse; dess tillkortakommanden, begränsningar och möjligheter. Framför allt hur de närmar sig det inneboende motståndet i upprätthållandet av denna inre och yttre ordning.
Om man väljer att se Rasmussons undersökning i rörelse inifrån kroppen och ut genom huden med läckande kroppsvätskor och såriga organ, kan man kanske se Mags undersökning som en rörelse utifrån, med kollapsade kollektiva strukturer på väg upp och in genom huden.
DURATIONAL SPACE öppnar upp studion och ger oss möjlighet att visa fler konstnärer under en längre tid i en form som ligger närmare utställning än föreställning.
I Anna-Karin Rasmusson videoinstallationer och performance är vardagen tydligt närvarande. Inte den vardag som vi ser utan mer den vardag som vi känner och utsätts för. Anna-Karin utgår från ett måleriskt uttrycksfullt bildbyggande och belyser komplexa känslor av otillräcklighet, desorientering och empati.
I performancen Forsens början agerade hon själv, i en förvriden fiktionaliserad vardagsmiljö där hennes karaktär oupphörligen försökte stoppa, laga, motarbeta och orsaka ett ständigt pågående förfall av ett uppbyggt kök. Allt eftersom performance pågick vittrade köket sönder.
Läs mer → www.anna-karinrasmusson.com
Medverkande: Anna-Karin Rasmusson
Video: Anna-Karin Rasmusson
Curatorer: LILITH – Elin Lundgren & Petter Pettersson
Produktion: Lilith Performance Studio
”We just can’t stop messing up. The human struggle persists in two large-scale performances at Lilith Performance Studio in Malmö.” Hedvig Weibull KUNSTKRITIKK → REVIEW KUNSTKRITIKK
””Durational space” reflects collapse and rebirth in evocative image sequences. Images from a cyclical course are etched onto the retina, life as a changing representation, writes DN’s critic Sofia Nyblom. →REVIEW IN DN
”In both cases there is something deeply touching in the activity that is going on. Regardless of whether it makes sense or not, we humans continues our quest.””It both worries and evokes tenderness”, skriver Carolina Söderholm Sydsvenskan.
→REVIEW SYDSVENSKAN
”However, I think I can just as easily read into the decay and announced doom of our entire civilization. It is a strong work.” Torun Börtz
→REVIEW YSTADSALLEHANDA
”långsamt drivande rörelse kring temat sönderfall och vanmakt.” Kristina Maria Mezein
→REVIEW OMKONST
DURATIONAL SPACE
Anna-Karin Rasmusson
Forsen början (the Rapid’s Beginning)
Duration: 3 H. Ongoing: The audience were let in on different time slots.
On February 16, Lilith Performance Studio’s new exhibition format DURATIONAL SPACE was inaugurated with two newly produced large-scale performances; Forsens början (The Rapid’s Beginning) by Anna-Karin Rasmusson and ”Verksamhetsanalysen” (Operation Analysis) by Éva Mag.
To have the opportunity to show new works by Éva Mag and Anna-Karin Rasmusson, simultaneously was a dream opening of DURATIONAL SPACE. Mag and Rasmusson build images through processes and conditions, where the narrative is not delivered complete, but is allowed to take time and grow freely in the viewer.
Éva Mag and Anna-Karin Rasmusson’s new works were completely independent of each other and took place at the same time, but there were clear common points. What linked them together is an interest in the body as a socially functional and independent being; its shortcomings, limitations and possibilities. Above all, how they approach the inherent resistance in the maintenance of this inner and outer order.
If one chooses to see Rasmusson’s examination of motion from within the body and out through the skin with leaking body fluids and wounded organs, one can perhaps see Mag’s investigation as a movement from the outside, with collapsed collective structures moving up and in through the skin.
With DURATIONAL SPACE, we explore a new format for the studio. The idea is an open and generous display of performance art, where visitors can wander freely and experience two or more separate performance works in the same evening.
DURATIONAL SPACE opens up the studio and gives the opportunity to show more artists for a longer period of time in a form that is closer to an exhibition than a performance.
Anna-Karin Rasmusson – Forsens början (The Rapid’s beginning)
In Anna-Karin Rasmusson’s video installations and performances, everyday life is clearly present. Not the everyday life that we see, but more the everyday life that we feel and are exposed to. Anna-Karin starts from a painterly expressive image construction and highlights complex feelings of inadequacy, disorientation and empathy.
In the performance Forsens början (The Rapid’s beginning) she acted herself, in a distorted fictionalized everyday environment where her character constantly tried to stop, repair, counteract and cause an ever-ongoing decay of a built-up kitchen. As the performance went on, the kitchen was broken down.
In a layer upon layer technique Anna-Karin Rasmusson (b.1983 in Stockholm where she lives and works) creates video, performance and installations, where her masked character is often found stuck in everyday actions that are repeated time and time again in a recognizable distorted environment as if taken from a painting or a collage. In recent years, Rasmusson’s work has been shown at Bildmuseet i Umeå 2022, Dramaten ( The Royal Theatre) – The unknown 2022, Malmö Art Museum – HEM 2022, Moderna Museet – Modern exhibition 2018.
READ MORE→ www.anna-karinrasmusson.com
PRODUCTION
Anna-Karin Rasmusson – Forsens början (the Rapid’s beginning)
Idea & Concept: Anna-Karin Rasmusson
Performer: Anna-Karin Rasmusson
Video: Anna-Karin Rasmusson
Curatorer: LILITH – Elin Lundgren & Petter Pettersson
Production: Lilith Performance Studio