Sista helgen vi kör den hyllade performancen The Documentary, bara 3 ggr kavar!! Vilken resa och vilka fantastiska medverkande som gjort detta möjligt tillsammans med oss på Lilith och fantastiska Henrik Lund Jørgensen.

Nu är det helt fullbokat men vi har en väntelista maila oss info@lilithperformancestudioinfo@lilithperformancestudio.com

eller inbox till vår Facebook.

Lagom till helgen har vitt fått två strålande recensioner i Kunsten.nu och Omkonst!!

Recension i Kunsten.nu > https://kunsten.nu/journal/produktionen-af-en-stereotyp/

” Det er paradokset, og den indignerede brændsel, der ligger bag flere af den danske, Malmø-baserede billedkunstner Henrik Lund Jørgensens (f. 1975) værker og særligt hans seneste store produktion, The Documentary, hvor virkelighed og fiktion flettes sammen for at tydeliggøre netop forskellen.

Dette nye og komplekse værk udfolder sig som en totalinstallation, hvor man som publikum ledes i små hold igennem en scenografi med syv rum og smalle korridorer. Jeg får både associationer til Seimi Nørregaards legende og intime scenografier og de seneste års store live-tableauer under Venedig-biennalen (Anne Imhof: Faust, 2017 og Sun & Sea (Marina) af Rugilė Barzdžiukaitė, Vaiva Grainytė og Lina Lapelytė, 2019).

I The Documentary strander sandhederne i hinandens greb, så at sige. Intet forløses. Sandheden synes snarere, at skulle findes i netop dette ubehag, som uvisheden skaber, hvor begge konstruktioner fejler og viser deres ‘sande’ natur og begrænsninger.

 

Måske er det netop derfor, menneskehoben hænger i helikopteren for at tøjle vore mekanismer, bremse produktionen af vore værste tilbøjeligheder. Et desperat forsøg i værkets højlydte finale på – trods mediernes og politiets magt og frygtscenarier – at tilbagerulle fortællingen og bibeholde empatien med den anden, som vi endnu ikke kender sandheden om. Det er iøvrigt samme motiv og opfordring, vi møder i Superflex’s plakatværk Foreigners, please don’t leave us alone with the Danes fra 2002, som dengang også hang i Malmøs gader.

Da jeg forlader Lilith Performance Studio, passerer jeg en mand på parkeringspladsen, der kigger lidt fjernt frem for sig, og jo, han virkede da bekendt. Var det….?! ”


Här kan ni läsa:)  > https://www.omkonst.se/20-jorgensen-henrik-lund.shtml

Henrik Lund Jørgensens fascination för gränsen mellan fiktion och verklighet går att återfinna även i hans tidigare verk, som till exempel hans performance FARB – The Story About A Polyester Soldier(the 3rd (class) passenger) 2012, också den på Lilith Performence Studio. Jag tycker mig se en förfining av det i The Documentary. Han rör sig skickligt mellan både det som rent faktiskt existerar i hans performance – scenerna och människorna – och mellanrummet, eller avsaknaden av det faktiska, som sedan tar form i besökarens egen fantasi. Det blir en slags alterfiktion, där det fragmentariska berättandet utgör grunden för vad som nästan känns som ett detektivarbete. Detta är en performance som stannar kvar i mig efteråt, och är nödvändigtvis inte över när man tror…

Malmö 2020-09-10 © Cathrine Hellberg”


Vad glada vi blir för alla fin respons av vår nya performance av Henrik Lund Jørgensen!!

 

http://www.kristianstadsbladet.se/kultur/fullskalig-lek-med-sanningen

“För varje rum ökar osäkerheten. Vad är egentligen botten i den här historien och i verket? Var finns sanningen? Personerna som vi möter, som står bara någon meter ifrån oss, ger ett trovärdigt intryck. Fast egentligen är de väl skådespelare? Eller kanske inte alla? Och videoverket som det refereras till och som ligger till grund för en stor del av ”The Documentary” – finns det ens det på riktigt, trots att vi får se ett utdrag ur det?
“Vad är sanning och vad påverkar vår tolkning av det vi ser? Malmökonstnären Henrik Lund Jørgensen har skapat ett performanceverk där inte mycket är vad det till en början ser ut att vara. Kulturskribenten Torun Börtz har sett Lilith Performance Studios nya föreställning”.
Fin fin recension i SYDSVENSKAN !!
“Är det så här det känns att bli galen? frågar sig Sara Berg som sett en dokumentär performance om mannen utan minne på Park hotell”.

I flera månader har vi väntat på att få öppna!!!
Nu äntligen sker det, på torsdag!!! Yes!!!
Dags att stiga in i denna pågående dokumentär. Den har stått och väntat sen april. 
The Documentary av konstnären Henrik Lund Jørgensen som framförs av våra FANTASTISKA AKTÖRER
Daniel Mårs, Lo Pettersson – Lundgren, Inna Pettersson-Lundgren, Vilija Židovainytė, Selma Kjellsson, Miodrag Stojanovic, Cecilia Eriksson, Erik Wall, Sandra Stjernfeldt, Martin Lindblom, Debora Contador, Giselle Escobar Munnier, Jonas Ermegård, Isa Liljegren, Mihaela Jekic, Lærke Segerlund.
“I oktober 2009 blev en 65-årig man med minnesförlust en följetong i svenska medier. Mannen som hamnat på Universitetssjukhuset i Malmö med en stroke pratade inte svenska och visste inte vem han var. TV3:s ”Efterlyst” gjorde inslag och flera riksmedier rapporterade om händelsen. Det var bara det att mannen bluffade.
En dag avslöjades han när han själv satt framför en dator och surfade in på sin egen hemsida. Mannen var hemmahörande i Tyskland och blev tillbakaskickad dit.
Den danske konstnären Henrik Lund Jørgensen, idag bosatt i Malmö, blev fascinerad av historien och har i dagarna premiär på ett performanceverk om alltihopa på Lilith Performance Studio i Malmö.
– Jag gjorde ett performanceverk på Lilith 2012 och då var det som att man gick in i en filmscen. Det här är mer som att gå in i en dokumentärfilm, fast det är lite som att du sätter på tv:n och kommer in en kvart in i en dokumentär och sen försöker reda ut trådarna, säger Henrik Lund Jørgensen.
I Lilith Performance Studios lokaler på Bragegatan har han under tre månader byggt upp exakta kopior av rum som har betydelse för historien. Bland annat rummet på Park Hotell i Arlöv där ”mannen utan minne” bodde. Men också flera rum och korridorer från Cementas gamla kontor i Limhamn.
Det var nämligen där som Henrik Lund Jørgensen för flera år sedan försökte skapa ett videoverk om hela denna historia, men aldrig blev klar. I videoverket får man möta ”mannen utan minne” och en pojke som betraktar honom.”
Jonas Gillberg Sydsvenskan
Foto: Lars Brundin

Hur låter en tondöv kör egentligen?
Liliths konstnärliga ledare Petter Pettersson pratar med TV4 – “Efter fem”, varför vi söker tondöva personer till en kör.

Liliths nya performance i november av den världskända konstnären Lina Lapelyté kommer undersöka vad det är som är bra musik. Vad är kvalitet och vad är det för normer vi utgår ifrån när vi lyssnar på musik?

– Det kommer bli en mycket spännande audition, hur ska vi kunna lyssna oss fram till en tondöv kör? Hur låter det?Lia vill med denna performance undersöka det skeva och ofullständiga, glädjen i att sjungaLilith kommer hålla audition i juni och letar efter tondöva personer. Intresserad att medverka? Inboxa oss eller skiva ett mail till medverka@lilithperformancestudio.com

Lyssna även till inslaget på Kulturnytt och P4 Malmö!


LILITH is sorry to inform that we have to postpone our major performance – The Documentary by the Danish artist Henrik Lund Jørgensen until September.

Everything is up side down due to the corona virus, and we feel urged to postpone our production we have been working with for a very long time. We feel it is for the best. The performance is like to step in to a real documentary were the audience enter in small groups up to five persons. They will go through a built set of rooms, a replica of real buildings, rooms from a past memory and meet different persons that will tell them their own memories and stories.

 

We are looking forward to invite you to this real fiction in September!

 

 

 


Frisk och pigg?

Vi kör öppen audition/work-shop idag som planerat. Kl 17, 18, eller 19 är det bara att komma.

Ni som visat intresse har fått brevet nedan sedan tidigare, men det funkar bra att komma ändå oanmäld. Ni som varit med på Lilith behöver inte komma. Meddela bara om ni är intresserade att vara med igen.

“Vi kommer hålla några work-shops onsdagen den 18:e mars för att träffa alla er som är intresserade av att vara med en eller flera kvällar i Henrik Lund Jørgensens performance på Lilith i april maj.
Även om du inte är helt säker på att du kan och vill denna gång, så kom ändå. Vi kommer behöva folk många gånger framöver i andra produktioner också, i helt andra sammanhang.

Efter work-shopen kommer vi sätta ihop grupper till varje föreställning utifrån hur Henrik Lund Jørgensen tänker sig den scen vi ska skapa.

Tid: onsdag den 18:e mars: kl 17, 18 eller kl 19
Plats: Lilith Performance Studio Bragegatan 15
Vi vill att du meddelar om du kommer.

Hoppas vi ses
Elin Lundgren och Petter Pettersson / LILITH


Vill du medverka en kväll i Liliths nästa totalperformance?

Den 23:e april öppnar vi vårens stora totalperformance på Lilith med den danska konstnären Henrik Lund Jørgensen.Vi behöver extra folk i åldrarna 12-85 år, till en mycket fin del av verket.

En garanterat kul grej att göra med din far, mor, bror, barn eller barnbarn, eller varför inte med en vän eller helt på egen hand för att bryta vardagen träffa nya vänner och göra något annorlunda.

Ingen tidigare scenvana krävs. Alla språk funkar bra. Din insats är volontär. Verket kommer visas för publik vid 8 tillfällen 23 april -9 maj. Du kan välja att vara med endast en kväll.


Är du intresserad och vill veta mer?
Mejla till lilith@lilithperformancestudio.com så får du mer information direkt.

 


SV
EN
  • Sydsvenskan skriver om Malmös konstår – Lilith är med på Listan med 2 nya performance!

    En av Guldlejonvinnarna i Vendig, Lina Lapelyté, kommer skapa ett nytt storskaligt performanceverk på Lilith i höst!
    Det är vi mycket glada för…och vi är mycket glada för att visa Henrik Lund Jørgensen i vår, som kommer skapa ett performance som kretsar kring ett verkligt öde med en mans minnesförlust och frågan vad som är äkta och vad som är fabricerat.

    “Men litauiska Lina Lapelytė kommer att bli en van besökare av Malmö i år. För i höst sätter hon i Malmö upp sitt första stora arbete efter ”Sun & Sea” och det gör hon på Lilith Performance Studio.

    För två år sedan var Lilith Performances Petter Pettersson i Litauen och träffade Lina Lapelytė. Sedan dess har de två varit i dialog om ett nytt verk, men på grund av Venedigbiennalen har det dragit ut på tiden. Denna vecka är hon i Malmö för att dra upp riktlinjerna till det nya verket.

    – Det kommer att handla om musik och tondövhet. Hennes dröm är att skapa en kör som inte kan träffa tonen överhuvudtaget, men vi får se vad det blir. Det kan bli hur knäppt som helst. Hon är ju kompositör i grunden och och är väldigt inspirerad att skapa ett nytt verk. Nu vill ju alla göra ”Sun & Sea”, men hon vill själv gärna gå vidare och göra något nytt, säger Elin Lundgren på Lilith Performance Studio.

    Hur känns det att hon först kommer att ställa ut på Malmö konsthall?

    – Vi hade redan skrivit kontrakt med henne när vi fick veta det och först kändes det väl lite snopet. Men å andra sidan är ”Sun & Sea” ett jättefint verk som kan komma att ge fler besökare som vill se det nya verket på Lilith. Så jag hoppas att det gynnar oss, säger Elin Lundgren.

    – Hon kommer att bli superkänd i Malmö efter detta, säger Petter Pettersson.”

    “Den 23 april till den 9 maj kommer Henrik Lund Jørgensen att sätta upp ett performanceverk som kretsar kring ett verkligt öde med en mans minnesförlust och frågan vad som är äkta och vad som är fabricerat. Den 12–28 november är det dags för Lina Lapelytés performanceverk.”

    Jonas Gillberg, Dygnet Runt, Sydsvenskan 19 januari, 2020

    https://www.sydsvenskan.se/2020-01-19/guldlejonvinnare-sa-blir-konstaret-i 

  • Sydsvenskan writes about the Art year of Malmö, Lilith is mentioned as one of the highlights!

    One of Venedig’s Gold Lion Winners, Lina Lapelyté, will create a new large-scale performance work at Lilith this fall!

    We are very happy for this … and we are very happy to show Henrik Lund Jørgensen this spring, who will create a performance that revolves around a real fate with a man’s memory loss and the question of what is genuine and what is fabricated.

    “Lithuanian Lina Lapelytė will be a common visitor of Malmö this year. For this fall, she is putting up her first major new work after” Sun & Sea “in Malmö and she does so at Lilith Performance Studio.

    Two years ago, Lilith Performances Petter Pettersson was in Lithuania and met Lina Lapelytė. Since then, the two have been in dialogue about a new work, but because of the Venice Biennale, it has dragged on over time. This week she is in Malmö to draw up the guidelines for the new work.

    – It will be about music and tone deafness. Her dream is to create a chorus that can’t hit the tone at all, but we’ll see what it becomes. She is basically a composer and is very inspired to create a new work. Now everyone wants to do “Sun & Sea”, but she wants to go ahead and do something new, says Elin Lundgren at Lilith Performance Studio.

    How does it feel that she will first exhibit at Malmö Art Hall?

    – We had already signed a contract with her when we found out, and at first it felt like a little bit like aha… But on the other hand, “Sun & Sea” is a very fine work that may bring more visitors who want to see the new work on Lilith. So I hope it benefits us, says Elin Lundgren.

    – She will become super famous in Malmö after this, says Petter Pettersson. “

    “From April 23 to May 9, Henrik Lund Jørgensen will set up a performance work that revolves around a real fate with a man’s memory loss and ask questions of what is genuine and what is fabricated. On November 12-28, it is time for Lina Lapelytés performances. “

    Jonas Gillberg, Dygnet Runt, Sydsvenskan January 19, 2020  


10 days ago we moved the house of Lilith with the total performance PLÄSNT DSCHÖRNI: NEW MOVES  by the great artist Ethan Hayes – Chute!!!

Pläsnt Dschörnie came to life; the headquarters are populated by loading docks, transport trucks and numerous employees fulfilling various important roles backed by solid experience. Pläsnt Dschörnie is no ordinary enterprise, but one that is passionately – almost obsessively – concerned with the satisfaction of its moving customers, their emotions, and needs. The company appears to offer a precision of labor bordering on absurdity, a form of care for the act of “moving” so elaborate, that in real life, no such company could exist because such levels of service would, especially in today’s fast-moving, profit-oriented societies, be wholly unfeasible.

WE LOVED IT!!!

 

Take a look of all the lovely participants that made this parafiction moving in hot waves!!!

LONG VERSION
SHORT VERSION

 

 


NEWSLETTER
@