Monthly Archives : October 2018



SV
EN

  • IMORGON ÖPPNAR VI ANDRA DELEN AV VERKET GAME ON! VÄLKOMNA PÅ VERNISSAGE MELLAN KL 13.00 -17.00. DET BJUDS PÅ BUBBEL OCH POPCORN.

    Efter den stora performancesuccé  i oktober med GAME ON, där publiken kastades in i en gravlik idrottsarena och deltog i en surrealistisk fotbollsmatch, visas nu den andra delen av verket – GAME ON – Performanceinstallation.

    Besökarna går in i lämningarna efter en våldsam match, förbi de tomma försäljningsbåsen och vidare in i arenan, där blodiga, sargade spelare hänger kvar på sina stänger efter sista ronden i spelet.
    Huvudaktörerna, lagmaskotarna, är kvar på arenan, som i en evighetsloop i sina egna minnen. På bildskärmarna snurrar fortfarande videomaterial från matchen med jinglar och spelarpresentationer. Ur högtalarna dunkar pepmusiken och hejarropen.

    Installationen är öppen lördagar och söndagar från 27 oktober – 18 november
    Tid: kl. 13.00-16.00. Du kan komma och gå när du vill. Ingen bokning krävs. Fri entré.
    Plats: Lilith Performance Studio Bragegatan 15 i Malmö

    LÄS DEN FINA RECENSIONEN I DN SKRIVEN AV DAN JÖNNSON:https://www.dn.se/kultur-noje/konstrecensioner/konstrecension-blodet-sprutar-i-hamningslos-performance/

    ”Vi viftar med vårt glitter, tutar i våra vuvuzelor och när matchen börjar och de första benen knäcks fylls upphetsningen äntligen med mening. Det viktiga är inte att vinna, utan att blodet flyter.
    … ändå får det oss att nyktra till på ett ögonblick – som om vi avslöjats mitt i extasen hos någon galen sekt eller på ett fascistiskt valmöte.
    Det har vi ju inte. Vad vi gjort är att vi duktigt spelat våra roller i en ritual som ställt oss mitt på gränsen mellan de främsta arterna av mänsklig hysteri: politiken, religionen, idrotten.
    Dessa tre. Och värst av dem är idrotten.”
    Dan Jönsson DAGENS NYHETER

    ANDRA FINA RECENSIONER:
    KUNSTKRITTIKKhttp://www.kunstkritikk.se/kritikk/amerikansk-grotesk/?d=se
    SYDSVENSKAN: https://www.sydsvenskan.se/2018-10-07/magnifik-blodtorst-tranger-in-i-margen?utm_source=fb&utm_term=383ac370-9aa4-5396-add8-825b153d8246&utm_medium=list-bottom&utm_campaign=ushares
    KRISTIANSTADSBLADET: http://www.kristianstadsbladet.se/kultur/fargstarkt-drama-mitt-i-var-tid/


  • TOMORROW WE OPEN THE SECOND PART OF GAME ON! WELCOME TO THE OPENING BETWEEN 1 PM -5 PM. WE SERVE BUBBLES AND POPCORN.

    After the major performance success GAME ON, where the audience was thrown into a tomblike sports arena and participated in a surreal foosball game, the second part of – GAME ON – the Performance Installation / Live Exhibition is now showing.
    The visitors enter the remains of a violent game, passing the empty sales booths and further into the arena, where bloody, lacerated players is still hanging on their bars after the game’s last round.
    The main characthers – the team mascots, are left inside the arena, stuck in a perpetual loop. On the video screens, footage from the game is still twirling with jingles and presentations of the players. From the speakers the pep music and the cheering are pumping load.

    The performance installation is open on Saturdays and Sundays from Oct 27th –Nov 18th, 2018
    Time: 1 pm -4 pm
    Place: Lilith Performance Studio, Bragegatan 15 i Malmö
    You can come and go as you please. No booking is required. Free entry.


 

SLIDESHOW FROM THE TOTAL PERFORMANCE 6 OCT – 20 OCT, 2018

Lyssna på Kulturnytt i P1 om Game ON och läs fin recension av performance i Kunstkrittikk http://www.kunstkritikk.com/kritikk/american-grotesque/?d=en

“– Det är verk om hur vi i vår kultur älskar vi att konsumera konflikter, säger Molly Lowe.

Konstnären menar att vi i lever i en tid när vi slåss för olika saker, vänder oss mot varandra, slår fast att vissa är bättre än andra. Och inte bara i idrottssammanhang, utan i samhället i stort. Att hon valde en sportarena som metafor är egentligen bara för att det redan från början är en laddad plats, säger hon. Behovet att se någon vinna och någon annan förlora har nog funnits länge. Det känns bara som att vi har fler plattformar där vi kan leva ut det, menar hon. “

“Magnifik blodtörst tränger in i märgen / Magnificent blood thirst penetrates the
marrow”

“Är gränsen nådd? Sensationslystnaden mättad? I mörkret skymtar de lemlästade kropparnas konturer. Efteråt känns det som att vakna ur en mardröm som gått bärsärk, lika makabert som magnifikt iscensatt. Det hindrar inte upplevelsen från att tränga allt längre in i märgen.”

“Is the limit reached? Sensational pleasure saturated? In the darkness glimpse of the mutilated bodies’ contours. Afterwards, it feels like waking up from a nightmare that went berserk, as macabre as magnificently staged. It does not prevent the experience from penetrating deeper into the marrow.”

Carolina Söderholm writes in Sydsvenskan

Read the full review here if you follow Sydsvenskan or below in English
https://www.sydsvenskan.se/2018-10-07/magnifik-blodtorst-tranger-in-i-margen

Also a great Review in Kristianstadsbladet written by Anders E Larsson
You can google translate this one:)
“Kanske är det så att ”Game On” fångar nutidens villkor mitt i prick: en uppmärksamhetsekonomi med ett ständigt ökande larm, som när rökmaskinerna slutat spruta visar sitt sorgliga innehåll: en tomhet som bara väntar på att fyllas av nästa till intet förpliktigande debattrond.”
Hos Molly Lowe och Lilith är resan till den slutsatsen lika blodig som maffigt underhållande.
Anders E Larsson // Kristianstadsbladet

http://www.kristianstadsbladet.se/kultur/fargstarkt-drama-mitt-i-var-tid

SYDSVENSKAN:

Magnificent blood thirst penetrates the marrow

Lilith Performance Studio, Malmö, will be played until 20/10.

Then shown as exhibition 27 / 10-18 / 11.

What team do you belong to? It’s red or blue, we or them. Already when you get the team shirt over your head, you lose a little of your identity and free will. The music pumps and vendors haunt, castanet or vuvuzela? Soon the stands are filled to the last place, and the temperature rises. The bright blue cheerleader grins triumphantly and shamelessly gesticulating with four arms. Meanwhile, the red fires up our team, like a shaman and effective animal trainer.

The Game can start!

American Molly Lowe’s performance plunges the crowd into the game.

Soon blood will flow and cheer will rise.

“Game on” is Lilith Performance Studios’ fiftieth project, and probably the largest and most complex. Imagine a table football game of the kind where the team is spinning around on bars. But here the players are naked men, women and children sculpted in natural scale. Mute, waiting to be put in motion. And it’s the audience that will steer. The tougher match, the greater the risk of the players being injured.

The first round starts and I nervously stuff myself with my popcorn.

Splash! The ball is stained red. For a moment, everything stops, the disaster is a fact.

The next time that happens, the opposite team’s cheerleader will triumph. On the big screen, slow motion clips are mixed with psychedelic victory dances.

“Game on” is like stepping into the Star Wars galaxy’s most flipped sports arena, where the football dramaturgy meets antique gladiator games. Everyone who bawls on the sidelines knows that even the most innocent game can awaken the most primitive feelings.

Although Molly Lowe revels in spectacular grip, it does not stop at the surface of the illusion.

In a second she penetrates the thin pellicle of civilization. What is revealed is the group’s togetherness and pressure, rivalry and bloodthirsty. In between, I found myself impatiently waiting for more action.

But are there options? Nobody wants to sabotage by refusing to play her/his role.

In a way, the layout is simple. Those who have entered the game, the game they take.

Nevertheless, an element of uncertainty goes through the space. Who has really the responsibility: the one who set up the game, the cheerleaders, the chosen ones who steer the players or all of us who sit and watch and listen? Of course, the symbolism is there, both existential and political. Power stands against impotence, growing opposites against locked positions. And every battle requires their victims?

Active in New York, with a background in painting and sculpture, Lowe unites the raw, fragile and brutal. During the weekend’s artist talks at the Malmö Konsthall, it became clear how she continually creates situations where the illusion of control fails. In her video work and installations there exist a sliding, entrapping physicality that desires, entangles and struggling in a claustrophobic intimacy.

It is no coincidence that Louise Bourgeois was mentioned in the context. Like the grotesque actor games highest priest, Paul McCarthy, Lowe moves in the slip between form and formlessness, the enticing and repulsive. Freud’s unheimliche concept is just the first name when she makes the familiar creepy unknown.

“Is the limit reached? Sensational pleasure saturated? In the darkness glimpse of the mutilated bodies’ contours. Afterwards, it feels like waking up from a nightmare that went berserk, as macabre as magnificently staged. It does not prevent the experience from penetrating deeper into the marrow. “

https://www.sydsvenskan.se/2018-10-07/magnifik-blodtorst-tranger-in-i-margen

GAME ON UTSÅLT ALLA DAGAR!!! GAME ON  SOLD OUT ALL DAYS!!!

Få inte panik! Du kan fortfarande komma till Molly Lowes konstnärssamtal idag 15.00 på Malmö Konsthall, fri entré och senare till GAME ON totalinstallation där ni får gå in i totalinstallationen med vid och ljudverk på Lilith. Vernissage 27 oktober kl 13-17 öppen till den 18 november.

Game On Sold Out ALL DAYS!

Don’t panic! You can still come to the artist talk the TODAY at 15.00 at Malmö Konsthall and later come to  GAME ON EXHIBITION where you will enter into a  total installation with video and sound after the performance weeks, the 27t Oct- 18th Nov.

UTSTÄLLNING: Vernissage 27:e oktober kl:13-17
ÖPPETTIDER: tor-fre kl:13-17 lör-sön kl: 13-16.
DATUM: 28 okt, 1-4, 8-11 och 15-18 nov
PLATS: Lilith Performance Studio, Bragegatan 15 Malmö

EXHIBITION: OPENING 27 October from 1-5 pm
EXHIBITION OPENING HOURS: Thu-Fri 1-5 pm, Sat-Sun 1-4 pm.
DATES: 28 Oct, 1-4, 8-11 and 15-18 Nov
PLACE: Lilith Performance Studio, Bragegatan 15 Malmö

FINT INSLAG I RADIO P4 Om GAME ON. LYSSNA!!!

GETTING CLOSE FOR GAME ON!

LAST TRYOUT IS DONE AND IT WAS MARVELOUS! THANK YOU ALL LOVELY PARTICIPANTS AND CREW FOR MAKING THIS TOGETHER DURING SUCH A SHORT TIME!

ON SATURDAY WE WILL PLAY THE BALL FOR FULL HOUSE. YOU ARE ALL STARS!!!!

TODAY NEWS MAGAZINE SYDSVENSKAN PUBLISHED A VERY WELL WRITTEN ARTICLE ABOUT GAME ON. Read the whole article below (in SWEDISH) or follow the link

https://www.sydsvenskan.se/2018-10-04/fotbollsspel-blod-och-manskliga-dockor-intar-lilith.

Publiken delas direkt in i två lag. Varje person utrustas med en lagtröja: röd eller blå. Golvet är tydligt uppmålat i gångar – en för varje lag. Genom dem slussas publiken in på arenan, förbi peppade maskotar och välfyllda försäljningsstånd.

Utrustade med stora skumgummihänder och tutor tar publiken plats på två läktare. I centrum: ett jättelikt fotbollsspel där tjugo nakna dockor i mänsklig storlek dinglar från tjocka metallstänger. Två excentriska maskotar, helt klädda i rött respektive blått, presenterar spelarna en och en. Sedan stämmer de upp i varsin pampig operainspirerad hymn.

Det är inledningen till Liliths mest omfattande verk någonsin – den amerikanska konstnären Molly Lowes drygt en och en halv timme långa surrealistiska performance ”Game on”.

Konstverket tar avstamp i hennes egna funderingar kring att vara en del av en kultur som älskar att konsumera konflikter – oavsett om det är i form av sport, dokusåpor eller krigsscener som kablas ut på nyheterna.

– Sedan civilisationens början har sportarenor varit en plats där människor samlas för att konsumera konflikter och konfrontationer – så vi har försökt att göra miljön både antik och futuristisk. Spelet börjar som en normal match med musik, försäljning och en uppumpad känsla. Men i takt med att spelet utvecklas blir det mörkare, säger Molly Lowe.

Med ”Game on” vill hon undersöka människans tävlingsinstinkt och lojalitet till laget samtidigt som gränsen mellan åskådare och deltagare suddas ut.

– Det är viktigt att det är publiken som faktiskt styr dockorna. Det är skrämmande hur lätt det är att styra dem – samtidigt som man känner tyngden av deras kroppar. I samma sekund som du tar kommandot känner du dig ansvarig för dem.

Med hjälp av sex skådespelare och ett omfattande video- och ljudverk blir spelet sakta men säkert allt mer groteskt. De realistiska människodockorna är nämligen skapade av papier maché och spricker om de skadas för hårt. Invändigt är de fyllda av litervis av konstgjort blod och inälvor.

– Det förvandlas till en helt galen scen. I slutet hoppas vi, även om det låter konstigt, att det kommer att vara mycket blod och många kroppsdelar som saknas, säger Molly Lowe.

Samarbetet mellan henne och Malmöbaserade Lilith tog fart delvis av en slump. Den finsk-israeliska konstnären Dafna Maimon, som tidigare samarbetat med Lilith, tipsade studion om några av sina favoritkonstnärer. Ett av namnen på listan var Molly Lowe – och de konstnärliga ledarna Elin Lundgren och Petter Pettersson blev genast intresserade.

– Vi hörde av oss till Molly och frågade om hon hade någon idé om vad hon skulle vilje göra. Hon svarade att hon hade ett projekt som var rätt galet. Sedan berättade hon om det – och vi sade direkt ”vi tar det”, säger Elin Lundgren.

– När de sade ja tänkte jag ”wow, de här svenskarna är galna”, skrattar Molly Lowe.

Hur har det varit att få chansen genomföra ett sådant enormt projekt?

– Jag gillar att få börja i frågan ”är detta ens möjligt?” – och jag tror att Petter och Elin också gör det. De har jobbat stenhårt för att förverkliga den här visionen och det har varit fantastiskt att jobba med dem.

Även om ”Game on” slutar i blod och splatter så betonar Molly Lowe att verket rymmer betydligt mer än så.

– Du kan inte förneka att det finns en del av den mänskliga naturen, jag ska inte kalla den blodtörstig, men en del som vill se drama och konflikter. Jag tror inte att någon är redo att helt ta avsked från det. Så mycket tv och film bygger på det, och det finns en del av det som är kul. Det är därför vi försöker göra det kul också – det måste vara båda delar.

Dessutom drar hon paralleller till det politiska läget i världen just nu, framför allt i sitt eget hemland.

– Allting bygger på en vi och dem-mentalitet. I USA sväljer folk detrakt av, och i Sverige också tror jag. Politiken just nu är nästan som en väldigt tävlingslysten sport.

Under en dryg månads tid har Molly Lowe varit på plats i Malmö för att förbereda inför premiären av ”Game on”. Verket är det mest omfattande som någonsin har ställt ut på Lilith – med tjugo ömtåliga dockor som måste repareras på nytt inför varje framträdande.

– Jag vaknar mitt i natten och frågar mig själv om spelet ens kommer att fungera? Kommer bollen bara att fastna hela tiden? Men jag gillar att omfamna problem och låta dem bli en del av verket. Det här är en blandning mellan politisk satirteckning och ångestfylld mardröm – så det borde naturligtvis beröra hur saker inte alls fungerar ibland. Byråkrati gör att saker tar tid – och hur vet man ens vems boll det är?

FAKTA

”Game on” på Lilith Performance Studio

Visas som performance den 6, 10, 13, 17 och 20 oktober.

Visas därefter som utställning med vernissage den 27 oktober. Utställningen är öppen den 28 oktober och den 1-4, 8-11 och 15-18 november.

Molly Lowe deltar i ett konstnärssamtal på Malmö konsthall den 6 oktober.


Loading