Saralunden

Saralunden
Drei Lieder für ein Gehirn
(Three Songs for a Brain)

 


EN
SV
  • Performance: April 28, 2007
    Participant: Saralunden
    Duration: 40 minutes

    On the evening of the 28th of April, all lamps are turned off outside Lilith Performance Studio. The premises seem closed. Only a feeble spotlight is seen inside, directed towards a huge, naturalistically sculpted human brain in wet clay. Behind the damp brain, Saralunden, dressed in a black suit, stands up playing a slow opening sequence on her electric guitar. The sound from the amplifier echoes in the naked space. When the audience is gathered around the brain, Saralunden starts singing her own melancholic songs in German, a language she has chosen because she does not fully master it. This gives the lyrics the same importance and meaning as the costume, the music and the brain. After two songs, she leaves the room with the words ’”Eine moment” (A moment). She soon re-enters again, this time wearing a cabaret-like dress and a big black plume on her head. A last song is performed, ending with: “Das was Alles!” (That´s all!).

    Saralunden (born in 1970 in Gothenburg, Sweden, lives and works in Stockholm) is the stage name used by Sara Lundén in her music, film and performance works. Saralunden has developed a characteristic style where she, with a personal touch, mixes music genres such as disco, chanson, electronica and minimal wave. Saralunden often makes her performances in the form of music concerts, to which she adds elements to twist the experience further. In The Human Mke Stand (2007) she uses a man from the audience to hold her microphone during the whole performance. Another example is One hour sad songs from the mouth of a self-made woman (2008), a concert-like performance where the listeners only get to hear the song and speech of Saralunden through a contact microphone taped to her throat.

     
  • Performance: April 28, 2007
    Participant: Saralunden
    Duration: 40 minutes

    Kvällen den 28 april är alla lampor släckta utanför Lilith Performance Studio. Lokalen verkar stängd. Därinne syns endast en svag spotlight, riktad mot en enorm, naturalistiskt skulpterad mänsklig hjärna av våt lera. Bakom den fuktiga hjärnan står Saralunden i svart kostym och spelar ett långsamt intro på sin elgitarr. Ljudet från förstärkaren ekar i den avskalade lokalen. När publiken väl är samlad runt hjärnan, börjar Saralunden sjunga sina egenhändigt skrivna, melankoliska sånger på tyska, ett språk hon valt för att hon inte behärskar det till fullo. Det ger texten samma laddning och betydelse som kostymen, musiken eller hjärnan. Efter två låtar gör hon sorti med orden ”Eine moment” (Ett ögonblick). Hon kommer strax in igen, denna gång iklädd en slags cabaretdräkt och en stor svart plym på huvudet. En sista sång framförs, som avslutas med: ”Das was Alles!” (Det var allt!)

    Saralunden (född 1970 i Göteborg, bor och arbetar i Stockholm) är artistnamnet som Sara Lundén använder i sina musik-, film- och performance-arbeten. Saralunden har utvecklat en utmärkande stil där hon med personligt grepp blandar musikgenrer som disco, schlager, chanson, electronica och minimal wave. Saralunden ger ofta sina framträdanden formen av en musikkonsert, där hon adderar element och vrider upplevelsen vidare. I The Human Mke Stand (2007) använder hon sig under hela performancet av en man från publiken för att hålla mikrofonen åt henne. Ett annat exempel är One hour sad songs from the mouth of a self-made woman (2008), ett koncertliknande performance där åhörarna endast hör Saralundens sång och tal via en kontaktmikrofon tejpad på hennes strupe.

     

saralunden.com

 



Loading